Info. om klubben

Der er mange forskellige stilarter inden for karate. Der kan f.eks. Nævnes Goju ryu, Wado ryu og Shotokan. Sidstnævnte stilart trænes i Vejle Karate Klub. Der lægges meget vægt på teknik, hvilket gør denne form for karate yderst effektiv som selvforsvar.
Træningen består af enkelte discipliner og disse er kihon, kata og kumite.

Kihon er en form for grund- og tekniktræning som instruktøren kombinerer.
Kata er en serie af spark, slag, parader mv. mod imaginære modstandere.
Kumite er kamp med modstander her skal der benyttes tandbeskytter til kumite & graduerings kumite samt den daglige træning.

Der lægges meget stor vægt på sikkerheden og fuld kontakt er bandlyst! Handsker og tandbeskytter er obligatorisk under kamptræning. Skridtbeskytter kan anvendes.

Der bliver i høj grad også lagt vægt på det mentale aspekt. Træningen er derved både fysisk og psykisk, hvilket gør udøveren kompetent til at reagere hensigtsmæssigt i en presset situation.

Under træningen tages udgangspunkt i den enkelte, således at alle får et stort udbytte af træningen og vigtigst er, at der skal være plads til alle. Dvs. det er helt og holdent op til den enkelte at vælge om man vil dyrke karate for motionens, bælternes eller for konkurrencens skyld.

Der afholdes ofte fællestræninger, stævner mv. Og det er således muligt at komme udenbys og teste sig selv i forhold til modstandere fra andre klubber, samt øge det sociale samvær på tværs af klubberne.

Der afholdes gradueringer 2 gange årligt - i December og Juni måned. Kontingent & Karatelicens er elevens sikkerhed på, at graden er gældende hos os i Vejle Shotokan Karate-Do & i SKIF.dk som er klubbens stilartsforbund.

I henhold til gældende Dansk lovgivning indhentes der årligt børneattester på alle instruktører i Vejle Shotokan Karate-Do. Der indhentes ligeledes børneattest på alle nyhvervede instruktører.

Bemærk!

Vi har normalt lukket på helligdage og i skoleferier, med mindre andet annonceres. Brug kalenderen til, at se om der er træning på en bestemt dag eller se, hvornår næste graduering afholdes m.m

Vejle Shotokan Karate Do er en del af Vejle Budo Klub.